SJ, SJ gamle vän...

Jag tycker det är genuit härligt att åka tåg med t ex SJ men gör det alltför sällan. Jag är även genuint intresserad av service vilket SJ ger alltför sällan....

Den 4 juni skulle jag opereras och var efteråt oförmögen att köra bil själv. Från Vagnhärad till Uppsala är tågförbindelsen prima och jag beslöt att boka biljett. 

Det kändes riktigt mysigt att ha bokat plats vid fönster och kunna ta en kaffe och njuta av morgontidningen i lugn och ro. Det var iallafall tanken.

När tåget rullar in på perongen i Vagnhärad tar man som alltid en extra titt på biljetten. Vagn och sittplatsnummer. Prima.. Det blir lite antiklimax när tågets 2 vagnar hade stannat och jag hade vagn nummer 3? Jag frågar konduktören som glatt förkunnar att -Den har vi tagit bort! Det mer korrekta svaret hade nog varit, -Vi ber så hemskt mycket om ursäkt men pga av tekninska fel (eller annat) är vi en vagn kort idag, kan jag hjälpa Dig?

Med sargat, operationsmässigt knä fick jag nu stå hela vägen till Stockholm innan det fanns plats att sitta och dessutom trängas vid dörren. Klart obra leverans!!

Jag är en grundglad kille och låter mig inte nedslås av ovanstående men tycker ändå inte det var den resan jag beställt! Min bokade vagn fanns ju för fan inte ens..

Samma dag den 4/6 skriver jag denna information till SJ för att berätta om deras tillkortakommande. Man gör detta på deras hemsida under något som kallas kundtjänst.

Svaret var lika omedelbart som opersonligt och automatiserat. Lite förkortat ungefär såhär; Tack för att Du tar Dig tid att kontkta oss. Just nu har vi ovanligt lång svarstid men vi återkommer inom 5 arbetsdagar. 5?! inte ok men jag är ju inte allvarligt skadad så helt ok med mig, jag har inte bråttom.

Idag efter17 dagar, 21/6, 17!!?? får jag en autoursäkt. Tack för Ditt tålamod. som ett lite plåster på såren vill vi ge Dig 30% rabatt på Din nästa resa?? Min nästa resa med vadå? Är de verkligen säkra på att jag vill åka med SJ igen?? Monopolet har så vitt jag vet upphört. Kan jag använda de 30% med SAS månne?

Hade jag haft en klagande gäst på vårt lilla hotell och svarat klagomålet med Du får rabatt på Din nästa vistelse utan att försäkra mig om vad som gått snett? Knappast. Kanske hade jag  fått förstå att gästen mycket gärna skulle slippa ett nytt besök hos oss och då istället varit klok nog att ge annan kompensation för behålla någon form av god relation till personen i fråga.

Jag måste såklart med mitt stora seviceintresse ånyo kontakta SJ för att påpeka detta. Dvs att efter drygt 2 veckor har ingen personligen bemödat sig med att följa upp och se hurvida mitt problem är av stor eller liten art, om jag är en glad kille eller helt vansinnig.  Svaret som följer; -

Tack för att du har tagit dig tid att kontakta oss.
Detta är en bekräftelse på att vi mottagit och registrerat ditt ärende.

Vi ser fram emot att besvara ditt ärende och vårt mål är att du ska få svar inom tio arbetsdagar.
Just nu har vi lite länge svarstid än normalt och vi vill på förhand tacka för ditt tålamod. 

Sålunda har svarstiden på mitt pågående ärende fördubblats sedan sist. Hahahahaha. 

Nåväl, nu kan jag ta mig fram med bil och har fått ett nytt kapitel att skriva i min bok om service som jag håller på att sammanställa. Är dock fortfarande lite ledsen att jag inte fick den där sköna morgonen med kaffe, morgontidningen och Sörmland svichandes förbi utanför tågets fönster. och svaret väntar jag fortfarande på... 

Nytt svar kom dock den 30/6 dvs nästan 4 veckor efter mitt första mail. Denna gång fick jag erbjudande om at bli medlem och på så sätt kunna åka 1a klass upp till 50% billigare i sommar. Komiken fortsätter sålunda. Detta erbjudande nådde även min fru så det har såklart inget med mitt "fall" att göra men visst blir det lite lattjo.